Effectiveness of Group Discussion Method to Improve 21st Century Learning Skills of Elementary School Students
DOI:
https://doi.org/10.61166/amd.v3i1.77Keywords:
Group Discussion, Critical Thinking Skills, Communication Skills, Student Engagement, Collaborative LearningAbstract
This study explores the effectiveness of group discussion methods in enhancing students' learning outcomes, critical thinking skills, and communication abilities across various educational levels. Through group discussions, students engage directly with classmates, not only improving material comprehension but also developing collaboration skills and an appreciation for diverse perspectives. The findings show that this method positively impacts students' understanding, both in social and exact sciences. The success of group discussion largely depends on active student involvement and teachers’ facilitation skills. Although effective, implementing this method requires careful planning and an active teacher role to address challenges such as unequal student participation and the need for relevant material preparation. By overcoming these challenges, group discussions can become a learning approach that deeply engages students while building critical and collaborative skills essential for their future.
References
Amrain, I., Panigoro, M., Ardiansyah, A., Bumulo, F., & Bahsoan, A. (2024). Pengaruh Penerapan Metode Diskusi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Damhil Education Journal, 4(1), 77-90.
Ansya, Y. A. U. (2023). Upaya Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar pada Pembelajaran IPA Menggunakan Strategi PjBL (Project-Based Learning). Jurnal Ilmu Manajemen dan Pendidikan, 3(1), 43-52.
Astuti, D. A. D., & Purnamasari, I. (2023). Analisis Metode Diskusi Kelompok Terhadap Keterampilan Mengemukakan Pendapat Peserta Didik Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 4640-4651.
Bungalangan, Y. T. (2020). Penerapan metode diskusi terbimbing dalam meningkatkan hasil belajar ips siswa kelas VI SD Negeri 1 Hongoa Kabupaten Konawe. Jurnal Profesi Keguruan, 6(2), 190-197.
Ermi, T. S. (2023). Peningkatan Kemampuan Guru dalam Melaksanakan Penelitian Tindakan Kelas melalui Forum Diskusi Kelompok Kecil di Sekolah Dasar Binaan Kecamatan Payung Sekaki. Instructional Development Journal, 5(3), 217-224.
Hamidah, R., & Astriani, L. (2024). Upaya Media Bentang Alam Indonesia melalui Metode Diskusi Kelompok pada Siswa Kelas 4 di SDN Benda Baru 03. 2023, 677–685.
Hudah, N. (2020). Upaya meningkatan hasil belajar matematika melalui metode diskusi pada siswa kelas VI SD Negeri 24 Indralaya. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 12(2), 42-51.
Karnia, N., Lestari, J. R. D., Agung, L., Riani, M. A., & Pratama, M. G. (2023). Strategi Pengelolaan Kelas Melalui Penerapan Metode Role Playing Dalam Meningkatkan Partisipasi Siswa Di Kelas 3 MI Nihayatul Amal 2 Purwasari. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 4(2), 121-136.
Maemunawati, S., & Alif, M. (2020). Peran guru, orang tua, metode dan media pembelajaran: strategi kbm di masa pandemi covid-19. 3M Media Karya.
Miasari, N. M. (2018). Peningkatan prestasi belajar matematika dengan penggunaan metode diskusi kelompok kecil pada siswa kelas VI semester II SD Negeri 2 Peguyangan tahun pelajaran 2016/2017. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 59-70.
Murwanti, K., Uliyanti, E., & Sabri, T. (2014). Penggunaan metode diskusi kelompok untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA di SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 3(9).
Oktavia, A. (2024). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Kelas VIII B MTs Miftahul Ulum Kradinan (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).
Ridwan, A., Abdurrohim, A., & Mustofa, T. (2023). Penerapan Metode Diskusi Dalam Meningkatkan Semangat Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sdn Plawad 04. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(2), 276-283.
Rochmiatun, R. (2016). Optimalisasi Penerapan Metode Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Dengan Materi Pokok Ekonomi dan Sistem Ekonomi Pada Siswa Kelas X. 3 Semester Satu SMA Negeri 3 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(2), 12-23.
Rohmah, N. N. S., Narimo, S., & Widyasari, C. (2023). Strategi penguatan profil pelajar Pancasila dimensi berkebhinekaan global di sekolah dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1254-1269.
Salichah, S. M. A. (2021). Meningkatkan Minat Serta Hasil Belajar PAI Dan BP Melalui Metode Diskusi Kelompok. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(2), 103-114.
Sentanu, I. G. E. P. S., Yustiari, S. H., & S AP, M. P. A. (2024). Mengelola Kolaborasi Stakeholder Dalam Pelayanan Publik. PT Indonesia Delapan Kreasi Nusa.
Widiarsa, I. N. (2020). Peningkatan hasil belajar siswa melalui metode diskusi. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(03), 234-253.
Widyanto, I. P., & Vienlentia, R. (2022). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Peserta Didik menggunakan Student Centered Learning (Doctoral dissertation, State University of Malang).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jihan Deana Safitri, Yosi Gumala

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.