Financial Challenges as One of the Barriers to Achieving Educational Goals

Authors

  • Fauzan Huda Perdana Universitas Pendidikan Indonesia
  • Melinda Khaila Nurfadilla Universitas Pendidikan Indonesia
  • Muhammad Wahyu Daffa Dien Universitas Pendidikan Indonesia
  • Siti Sopa Lismaya Universitas Pendidikan Indonesia
  • Syifa Nurjamilah Fatwa Fadilah Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61166/amd.v2i1.40

Keywords:

Access to Education, Education, Educational Inequality, Financial Challenges Abstrak

Abstract

This article discusses financial challenges as one of the main obstacles to achieving educational goals. In the context of low levels of education, it was revealed that financial constraints were the main cause. This research aims to identify the impact of finance on access and quality of education and explore possible solutions to overcome this problem. The research method used is analysis of related data from previous research studies. The findings show that families with financial constraints face difficulties in providing adequate educational facilities for their children, which directly affects their educational outcomes. This article also discusses the impact of finance on educational inequality and access to equal educational opportunities. In conclusion, this article formulates the importance of government policies and assistance that support fair and equitable access to education, by providing financial assistance to families in need. In addition, collaborative approaches between government, schools and communities need to be strengthened to overcome these financial challenges and create an inclusive and equitable educational environment.

References

Aminuddin, A. A. (2021). Sistem Finansial Pendidikan di Indonesia (Analisis Tentang Signifikansinya Terhadap Pengelolaan Human Capital. Hikmah.

Aziz, G. A., Rochaida, E., & Warsilan, W. (2016). Faktor faktor yang mempengaruhi kemiskinan di kabupaten kutai kartanegara. INOVASI, 36.

Doni, K. A. (2010). Pendidikan karakter Jakarta. Grasindo.

Dukalang, K. (n.d.). Managemen Pendidikan Tinggi Tantangan dan Permasalahannya pada Abad ke 21. Potret Pemikiran, 2018.

Faiz, A., Soleh, B., Kurniawaty, I., & Purwati, P. (2021). Tinjauan analisis kritis terhadap faktor penghambat pendidikan karakter di Indonesia. Jurnal basicedu, 1770.

Ghufron. (2018). "Revolusi Industri 4.0: Tantangan, Peluang, dan solusi bagi dunia pendidikan." Seminar Nasional Dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat .

Hoshizora. (2023). Lebih dari SPP: Menjelajahi 5 Tantangan Finansial dalam Pendidikan. Hoshizora foundation, 3.

Irawan, M. N. (2022). Strategi Lembaga Pendidikan Islam Dalam Menjawab Tantangan Pendidikan Kontemporer. Jurnal Pendidikan Dan Konseling.

Laila, V. S. (2019). Pelaksanaan pendidikan literasi finansial pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan.

Lestari, N. D. (2018). Persepsi Guru Honorer Sekota Palembang Terhadap Hambatan dan Tantangan Dalam Melaksanakan Tugas Pengajaran. urnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi.

Limbong, I. E. (2021). Aspek Finansial Pendidikan Islam. Jurnal Kajian Islam Kontemporer.

Lukmanto, R. (2014). Studi Deskriptif Persepsi Mahasiswa Tentang Perencanaan Keuangan Mahasiswa di Surabaya. CALYPTRA , 1-18.

Mahir, A. F. (2022). Manajemen Finansial Pendidikan Islam di Fatoni University Thailand. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam .

Masruri, M., Ali, H., & Rosadi, K. I. (2021). Pengelolaan Keuangan Dalam Mempertahankan Kualitas Pondok Pesantren Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 650.

Muallim, A. S. (n.d.). PENTINGNYA PENDIDIKAN DI MASYARAKAT. kumpulanmakalahsiswa, 2.

Ramadhon, R. R. (2018). "Pengaruh beasiswa terhadap motivasi belajar mahasiswa pendidikan ekonomi Universitas Sriwijaya. Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi.

Setiawan, A. R. (2019). Pembelajaran fiqh mu’āmalāt berorientasi literasi finansial. Tarbawy: Indonesian Journal of Islamic Education.

Solihin, D. (2022). KEWIRAUSAHAAN: MENGATASI TANTANGAN FINANSIAL PENDIDIKAN. Jurnal Pelita Nusa: Social and Humaniora.

Syauqi, A. M. (2009). Analisa implementasi Pasal 31 Ayat 4 UUD 1945 tentang Pemenuhan Anggaran Pendidikan 20 Persen. repository UGM.

Wahyuni, S. a. (2020). Pemahaman Guru mengenai Pendidikan Sosial Finansial pada Anak Usia Dini menggunakan Media Loose Parts. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Widayati, I. (2014). Pengaruh status sosial ekonomi orang tua, pendidikan pengelolaan keuangan keluarga, dan pembelajaran di perguruan tinggi terhadap literasi finansial mahasiswa. Jurnal Pendidikan Humaniora.

Zalmi, F. S. (2021). Urgensi Pemahaman Konsep Inovasi Kurikulum serta Tantangan Era Revolusi Industri 4.0. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman.

Downloads

Published

2024-04-20

How to Cite

Fauzan Huda Perdana, Melinda Khaila Nurfadilla, Muhammad Wahyu Daffa Dien, Siti Sopa Lismaya, & Syifa Nurjamilah Fatwa Fadilah. (2024). Financial Challenges as One of the Barriers to Achieving Educational Goals. Amandemen: Journal of Learning, Teaching and Educational Studies, 2(1), 54–62. https://doi.org/10.61166/amd.v2i1.40